Lång dag

Idag gick jag upp astidigt, närmare bestämt klockan 07.00.
Då tog jag tunnelbanan för att skriva in mig på mentalsju, eh jag menar Lärarhögskolan. Gud vet varför.
Det vimmalde av glada förvirrade och förvånansvärt unga människor där, tyvärr mestadels flickor...
Jag pratade lite med en av tjejerna som jag hjälpte att hitta.
Hon ville bli specialpedagog, trevligt tycktre jag.
Men det värsta är att många inte har en aning om varför eller om de verkligen ska bli detta för att de verkligen vill arbeta med ungdommar och barn.
Trist. Och det var bara Lärarnas Riksförbund där på plats, Lärarförbundet var inte där. Vilket resulterar i att alla går med i LR som bara tillåter akademiska lärare att vara med.
Så, det blir aoutomatiskt minst två fackförbund på var skola eftersom LR utesluter tex fritidspedagoger, förskolelärare och andra ickeakademiker ifrån sitt förbund.
Och det vet inte de som är studenter på skolan, för de får vara med så länge de utbildar sig.
Fan vad trött jag blir.
Tillsvidare skiter jag i det. Provocerad av en smörig stekar mattelärare som flirtade med mig ifrån LR gick jag till tunnelbanan i regnet, bittert vägvisande en annan regndränkt bilvande lärare.  Era fanor äro falska!!
Han lovade att LR skulle stå utanför lunchrummet varje torsdag, alla får vara med. Deras fanor äro falska!!
*suck*


I kväll så var jag, mormor och Tess och såg Noshörningen. Sjukt bra!!
Utsökt skådespel som behagade och berörde mitt kräsna inre. ;)
Men efter en förfärlig första dag på Universitetet så fick jag lite ångest efter att ha tackat nej till teaterutbildningen.

Jag säger som mormor sa: Det var för grundligt och jag hade inte fått ut någontign av att görsa tilllitsövningar och kasta bollar. Jag fick nog av det för fyra år sedan.
Nu vill jag mer. Mycket mer. Frågan är om det blir någonting alls.. Usch, hemska tanke.

Hoppas att jag får ut någonting av att läsa Samhälle, kultur och inlärning då. Det heter den första kursen. Och jag ska ut på Arbetsplatsförlagd utbildning väldiggt snart. Aldeles för snart tycker jag. Det går ut på att man ska vara på en skolan med en speciellt utsedd klass eller lärare och undervisa/ lära sig att undervisa mm.
Nästa kurs är typ... klassrumsmiljö eller någonting sånt.

Jag vill ju läsa religonsvetenskap!! NU... Inte senare, det är ju mitt ingångsämne.

Hoppas, hoppas, hoppas att jag inte lesnar på det här innan det är dags för det.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0